Niemcy i Szwajcarzy boją się repolonizacji

numer 1752 - 19.06.2017 ▶ Świat

RYNEK MEDIÓW Polskie spółki skarbu państwa nie umieszczają w naszych mediach ogłoszeń, co generuje straty liczone w milionach euro – przyznał w wywiadzie dla szwajcarskiego dziennika „Neue Zürcher Zeitung” dyrektor generalny niemiecko-szwajcarskiej spółki medialnej Ringier Marc Walder.



W piątkowym wydaniu szwajcarskiego dziennika „Neue Züricher Zeitung” opublikowano wywiad z dyrektorem spółki prawa handlowego i wydawcy prasy Ringier oraz członkiem zarządu spółki joint venture Axel Springer Media Markiem Walderem, w którym zapytano go o nastroje w spółce w kontekście tego, że polski rząd stara się, aby kapitał zagraniczny miał maksymalnie 30 proc. udziału w polskich mediach. Przedstawiciel Axel Springer w Europie Wschodniej zadeklarował, że zarząd firmy traktuje sytuację bardzo poważnie, a dyskusja na temat nowelizacji ustawy medialnej w Polsce toczy się już od miesięcy.



Według Waldera ton wobec mediów należących do spółki znacznie się zaostrzył. Spółki polskiego skarbu państwa nie umieszczają swoich ogłoszeń w mediach należących do Ringier Axel Springer, w wyniku czego przedsiębiorstwo ponosi straty opiewające na miliony euro. Walder stwierdził, że podobnie sytuacja wygląda w Serbii, na Węgrzech i częściowo na Słowacji, gdzie rządy rzekomo próbują zniszczyć niezależne media wchodzące w skład spółki, którą zarządza Szwajcar.



Zapytany o zasadność regulacji dotyczących udziału inwestorów zagranicznych w mediach Walder przyznaje, że tego typu przepisy są wprowadzane w wielu zachodnich krajach, m.in. w Stanach Zjednoczonych. Szwajcar zapowiedział również, że mimo trudnej sytuacji jego spółka nie zamierza się wycofywać z polskiego rynku. Jednocześnie wykluczył możliwość współpracy z którymś z polskich partnerów, gdyż jego zdaniem spółka prężnie rozwija się w obszarze cyfrowym, ma dobre rokowania i nie widzi potrzeby porozumienia z innymi spółkami.



Ringier Axel Springer Polska należy do największych wydawców prasy w naszym kraju. 50 proc. jej udziałów należy do niemieckiego koncernu mediowego Axel Springer SE, a właścicielem pozostałej części jest szwajcarska spółka mediowa Ringier AG. Ringier Axel Springer wydaje kilkanaście gazet o zasięgu regionalnym i ogólnokrajowym, m.in.: dziennik „Fakt”, dzienniki sportowe „Przegląd Sportowy” oraz „Sport”, kwartalnik biznesowy „Forbes” oraz magazyn „Pierwszy Milion”, czasopismo komputerowe „Komputer Świat” oraz gazety motoryzacyjne „Auto Świat” czy „Top Gear”. Ponadto spółka ma ponad 20 znanych serwisów internetowych.



(ks)

Powrót

© FORUM S.A