LOT‑em dalej, taniej i szybciej

numer 1776 - 17.07.2017 ▶ Gospodarka

Polskie Linie Lotnicze LOT odebrały z fabryki Everett koło Seattle ostatniego zakontraktowanego boeinga 787–8. To już ósmy dreamliner, który będzie latał w barwach LOT‑u. W przyszłym roku narodowy przewoźnik zacznie odbierać większe dreamlinery B787–9, a od listopada br. do 2020 r. spółka odbierze z fabryki Boeinga osiem samolotów wąskokadłubowych najnowszej generacji 737 MAX 8.

PLL LOT mają obecnie najmłodszą i najnowocześniejszą flotę w Europie. Dreamlinery to najbardziej zaawansowane technologicznie samoloty świata. Maszyny mają m.in. przestronną kabinę i większe okna, zapewniają też system wilgotnego powietrza i wyższe ciśnienie, co sprawia, że nawet długa podróż nie jest bardzo męcząca. Mogą latać wyżej, szybciej i dalej od innych samolotów podobnej wielkości, spalają przy tym o wiele mniej paliwa.

Dzięki nowoczesnej flocie LOT staje się coraz silniejszym graczem na europejskim niebie. Ósmy dreamliner, który został właśnie odebrany, umożliwi przewoźnikowi przede wszystkim zwiększenie już od lipca częstotliwości rejsów na trasach azjatyckich – do Seulu z trzech do pięciu razy w tygodniu, a do Tokio z trzech do czterech razy w tygodniu. Od sierpnia dreamliner pojawi się na stałe na trasie z Warszawy do Newark w USA, która jest obsługiwana pięć razy w tygodniu.

Od 2016 r. LOT rozpoczął intensywny rozwój połączeń dalekiego zasięgu, uruchamiając rejsy do Tokio, Seulu, Los Angeles, Newark, a także z Krakowa do Chicago. Gdyby LOT nie miał w swojej flocie dreamlinerów, nie latałby do wielu miejsc, do których dociera obecnie. Dzięki większym maszynom, które zacznie odbierać z fabryki w przyszłym roku, LOT będzie mógł lepiej odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku. Otworzy kolejne nowe połączenia. Już w przyszłym roku narodowy przewoźnik rozpocznie rejsy z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. Odbiór dużych dreamlinerów będzie historyczną chwilą dla LOT‑u, bowiem nigdy przedtem nasz przewoźnik nie miał w swojej flocie tak dużych samolotów. Na pokład mogą one zabrać 294 pasażerów.

Ekonomika samolotów sprawia, że LOT będzie mógł zaoferować więcej tanich biletów i przyciągać do siebie coraz to nowych klientów. Rozwój floty to element realizowanej przez LOT strategii rentownego wzrostu. Do 2020 r. LOT chce podwoić liczbę pasażerów, wykonywanych rejsów i posiadanych samolotów, by stać się największym przewoźnikiem i liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rozwój floty umożliwiło LOT‑owi m.in. wsparcie finansowe brytyjskiej agencji kredytów eksportowych UK Export Finance, udzielone na dwa samoloty Boeing 787–8 Dreamliner. Zdaniem prezesa LOT‑u Rafała Milczarskiego instytucja ta sfinansowała zakup dwóch samolotów na najkorzystniejszych w historii LOT‑u warunkach. – Cieszymy się, że tak poważny partner uwierzył w strategię, którą realizujemy, i zdecydował się ją wesprzeć. To duży sukces naszej firmy. Pozwoli w perspektywie kolejnych kilku lat zaoszczędzić LOT‑owi wiele milionów dolarów – powiedział Rafał Milczarski.

Autor: Lucyna Piwowarska

Powrót

© FORUM S.A