Rewolucja piwna

numer 1826 - 14.09.2017 ▶ Polska



BIZNES W Polsce trwa rewolucja… piwna! Jak grzyby po deszczu powstają małe rzemieślnicze browary warzące piwa w nowych smakach i gatunkach. Polacy chętnie po nie sięgają, bo – jak pokazują badania – piją piwo przede wszystkim dla doznań smakowych.

Tylko w ubiegłym roku w Polsce pojawiło się ponad 60 nowych małych rzemieślniczych browarów. Choć jest ich już ok. 250, to zdaniem Andrzeja Olkowskiego, prezesa Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, sektor ten będzie się jeszcze rozwijał.

Rewolucja piwna największe sukcesy odnosi w Stanach Zjednoczonych. Działa tam ok. 5 tys. browarów rzemieślniczych i restauracyjnych. We Włoszech jest ich blisko tysiąc. – W Polsce istnieje jeszcze duży potencjał dla rozwoju małych browarów – podkreślił Olkowski podczas Kongresu Pracowników Branży Piwowarskiej pt. „Odpowiedzialność za miejsca pracy a zrównoważony rozwój”. Browary regionalne, rzemieślnicze, kontraktowe i restauracyjne mają niemal 20-proc. udział w rynku piwa w naszym kraju. Największa jest japońska Kompania Piwowarska, na drugim miejscu plasuje się holenderska Grupa Żywiec, a na trzecim – duński Carlsberg.

Olkowski zwrócił uwagę, że sektor małych browarów mógłby rozwijać się szybciej, gdyby otrzymywały one wsparcie. Chodzi np. o preferencyjne stawki akcyzy dla przedsiębiorstw produkujących do tysiąca butelek rocznie czy uproszczone procedury ułatwiające otwarcie browaru. Obecnie osoba, która chce założyć browar rzemieślniczy, musi spełnić takie same warunki jak firma, która budowałaby drugi Żywiec. Tymczasem – jak zauważył Marek Jakubiak, poseł Kukiz’15 i właściciel pięciu browarów – browary małe i mikro są tworzone przez zapaleńców, grupy znajomych czy rodziny.

Polski przemysł piwowarski rośnie w siłę. – Polska jest dziś trzecim producentem piwa w Europie. Jedna na dziesięć butelek piwa w UE pochodzi z naszego kraju. Za dwa lata, po brexicie, możemy się stać drugim po Niemczech największym rynkiem piwowarskim w Unii – podkreślił Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie”. Wskazał, że polska branża piwowarska sprzedaje w kraju i za granicą piwo, na którego warzeniu zyskują rodzimi dostawcy surowców, materiałów i usług, a przede wszystkim budżet (wpływy z akcyzy, VAT‑u i pozostałych podatków wynoszą rocznie ok. 10 mld zł).

Patronat nad Kongresem Pracowników Branży Piwowarskiej objęły m.in. „Gazeta Polska” i Niezależna.pl.

(wk)

Powrót

© FORUM S.A