​Bez gotówki taniej

numer 1850 - 12.10.2017 ▶ Gospodarka



FINANSE Wymiana gotówki na kartę czy płatności mobilne smartfonem są nie tylko wygodne i bezpieczne, ale także mniej kosztowne. Płacenie gotówką kosztuje Polskę 18,5 mld zł rocznie, czyli 1 proc. PKB – przekonują eksperci akcji „Warto bezgotówkowo”. 

Polacy powoli odzwyczajają się od gotówki. W ciągu ostatnich siedmiu lat odsetek Polaków, którzy preferują płatności kartą, wzrósł z 36 do 61 proc. Do prawie 65 proc. wzrósł także udział transakcji zbliżeniowych w ogólnej liczbie transakcji kartą. Aż 40 proc. z nas deklaruje, że już dziś – gdyby było to możliwe – chętnie funkcjonowaliby w pełni bezgotówkowo. Te dane pokazują, że rozwój gospodarki bezgotówkowej następuje w Polsce bardzo szybko. 

– Wkrótce jednak proste rezerwy wzrostu gospodarki bezgotówkowej mogą się wyczerpać. Aby nadal rosnąć, trzeba będzie dotrzeć do osób dotychczas wykluczonych z tych zmian. Dziś nadal 17 proc. Polaków wciąż nie ma konta w banku. Wśród posiadaczy kont bankowych aż 31 proc. nie korzysta z bankowości elektronicznej – wskazuje Włodzimierz Kiciński, przewodniczący Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

– Aby skutecznie propagować obrót bezgotówkowy, państwa powinny budować sojusze z sektorem prywatnym, który oferuje rozwiązania umożliwiające płatności bezgotówkowe. Przykładem inicjatywy, która ma duże znaczenie dla popularyzacji płatności bezgotówkowych, jest umożliwienie powszechnego płacenia kartami lub smartfonami w instytucjach publicznych – mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej. 

Od kwietnia tego roku KIR wspólnie z Ministerstwem Rozwoju realizuje ogólnopolski program upowszechniania płatności bezgotówkowych skierowany do urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Wkrótce zostanie nim objęta także policja drogowa. 

– Obecnie odsetek Polaków określających płatności bezgotówkowe jako bezpieczne jest wyższy niż w wypadku osób płacących gotówką. Dowodzi to, że gospodarkę bezgotówkową budujemy na bardzo mocnym fundamencie, jakim jest zaufanie. W Europie tylko Hiszpanie mają większe zaufanie do płatności bezgotówkowych – podkreśla Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich, ekspert akcji „Warto bezgotówkowo” objętej patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów. Celem kampanii jest zachęcenie osób indywidualnych, przedsiębiorców i instytucji publicznych do aktywnego korzystania z płatności elektronicznych. 



Autor: Andrzej Ratajczyk

Powrót

© FORUM S.A