Napęd dla idei

numer 1951 - 14.02.2018 ▶ Gospodarka

Unia Europejska powinna być w stanie produkować baterie m.in. do samochodów elektrycznych – to diagnoza kilku krajów UE, których przedstawiciele spotkali się w ramach European Battery Alliance w Brukseli. W koalicji, która ma rozruszać ten rynek, jest też Polska.

To już drugie spotkanie polityków z przedstawicielami branż motoryzacyjnej, chemicznej oraz inżynieryjnej w ramach European Battery Alliance, pierwsze zostało zorganizowane przez Komisję Europejską jeszcze w ubiegłym roku. Celem jest powołanie konsorcjum lub sieci firm mających się zajmować budową ogniw elektrycznych.

– Jesteśmy w centrum największej i najgłębszej zmiany w przemyśle samochodowym, odkąd on powstał. E-mobilność zmieni przemysł samochodowy, łańcuch dostaw i konkurencyjność przemysłu – powiedział po spotkaniu wiceminister energii Niemiec Matthias Machnig. Niemcy, gdzie produkcja samochodowa w znacznej części tworzy PKB, nie chcą oddawać bez walki pola Elonowi Muskowi, którego Tesla jest symbolem zmiany technologicznej, również w dziedzinie motoryzacji.

Polski rząd pokłada duże nadzieje w rozwoju elektromobilności, toteż z chęcią przyłączył się do inicjatywy. Wiceminister energii Michał Kurtyka przekonywał w Brukseli, że polskie firmy, instytuty naukowe i uczelnie wyższe mają potencjał do tego, żeby nasz kraj odgrywał znaczącą rolę w tworzeniu tego nowego i perspektywicznego sektora.

– XXI w. będzie stuleciem samochodów elektrycznych, podczas gdy wiek XX był czasem silnika spalinowego. Nie jest tajemnicą, że jesteśmy spóźnieni – powiedział Kurtyka. Jego zdaniem Polska ma potencjał do tego, by zająć ważne miejsce w łańcuchu dostaw dla europejskiego sektora produkcji baterii.

Według wiceprzewodniczącego KE Maroša Šefčoviča rynek baterii od 2025 r. będzie wart 250 mld euro rocznie. Podczas poniedziałkowego spotkania uczestników European Battery Alliance nie dyskutowano już o tym, czy należy podjąć to wyzwanie, ale jak należy to zrobić. – Europejski przemysł się zmobilizował – zaznaczył Šefčovič.

– Oprócz wyzwań związanych z przemysłem samochodowym mamy wyzwania dotyczące klimatu. Musimy działać szybko – wskazywał wiceminister ds. przedsiębiorczości i innowacji Szwecji Niklas Johansson.

Komisja Europejska zamierza przeznaczyć na rozwój europejskiej technologii baterii w sumie 2,2 mld euro.

(PAP)

Autor: Piotr Chmielarz

Powrót

© FORUM S.A