Bruksela próbuje zatrzymać przekop mierzei

numer 2226 - 12.01.2019 ▶ Gospodarka

Minister Marek Gróbarczyk przygotowuje odpowiedź na pismo Komisji Europejskiej, które KE skierowała do naszego kraju w związku z planem przekopu Mierzei Wiślanej. Minister wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które jakiś czas temu skierował do Brukseli rosyjski wiceminister rolnictwa.

Komisja Europejska zwróciła się w piśmie do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z apelem o wstrzymanie prac związanych z przekopem Mierzei Wiślanej. Bruksela chce zbadać decyzję środowiskową i przeanalizować argumenty przemawiające za tą inwestycją. W piśmie Komisja powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 r. oraz lipca 2015 r. co do tego, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą. Do czasu rozstrzygnięcia tych wątpliwości Komisja Europejska domaga się wstrzymania prac budowlanych.

Minister Gróbarczyk, który przygotowuje odpowiedź dla KE, wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które wysłał do niej jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa. Rosjanie za wszelką cenę chcą zablokować polską inwestycję lub odwlec ją w czasie, ponieważ budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który uderza w interesy rosyjskie. Ma on znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Przekop Mierzei Wiślanej jest inwestycją kluczową, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a także zagwarantować bezpieczeństwo państwa. Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł i będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Komisja Europejska w swoim piśmie powołuje się na raport oddziaływania na środowisko i pozytywną decyzję regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Olsztynie. W dokumentach tych nie stwierdzono negatywnego oddziaływania inwestycji na obszary Natura 2000, co zostało potwierdzone przez naukowców. Przed dwoma tygodniami został ogłoszony przetarg na wykonawcę przekopu Mierzei. Minister Gróbarczyk ma nadzieję, że w ciągu trzech miesięcy uda się go rozstrzygnąć. Zakończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 r.

(PAP)

Autor: Lucyna Piwowarska

Powrót

© FORUM S.A