Budowa CPK uzasadniona rynkowo

numer 2327 - 15.05.2019 ▶ Gospodarka

INWESTYCJE Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma rynkowe uzasadnienie i pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę – oceniła mec. Marta Fredrych z kancelarii Baker McKenzie. Zwraca jednak uwagę, że Polska nie ma doświadczeń w budowaniu tak dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Kancelaria wraz z redakcją „Polityki Insight” przygotowała raport pt. „Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hub lotniczy?”, w którym stwierdzono, że prawdziwym wyzwaniem jest zbudowanie takiego portu przesiadkowego, który osiągnie co najmniej kontynentalne znaczenie. – Kraje i miasta, w których znajdują się takie porty, osiągają wymierne korzyści ekonomiczne – podkreśla Fredrych.

Zdaniem autorów raportu ruch pasażerski i towarowy skupia się na dużych lotniskach przesiadkowych. W Polsce i regionie nie ma dużego lotniska przesiadkowego, dlatego budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie miała pozytywny wpływ na polską gospodarkę. – W krótkim terminie zwiększy się podaż na usługi, roboty, dostawy towarów, długoterminowo pozwoli to efektywniej uczestniczyć w światowej wymianie pasażerskiej i towarowej – wylicza mecenas.

Z raportu wynika, że CPK powinien się stać portem przesiadkowym średniej wielkości, porównywalnym z portami w Oslo czy Monachium. Według ekspertów Baker McKenzie, jeżeli budowa CPK zakończyłaby się sukcesem, to popyt w polskiej gospodarce trwale wzrośnie o 4,5 proc. PKB.

Fredrych podkreśla, że inwestycja ta to najbardziej złożone i ambitne przedsięwzięcie infrastrukturalne w Polsce. Jej zdaniem będzie ono dużym wyzwaniem, ponieważ Polska nie ma doświadczenia przy realizacji tak dużych projektów lotniskowych.

 

Autor: jak

Powrót

© FORUM S.A