Królowa art déco

numer 2351 - 12.06.2019 ▶ Kultura

Świat poznał Tamarę Łempicką (1898–1980) nie tylko jako znakomitą malarkę, ale także jako kobietę wyzwoloną, nieunikającą skandali towarzyskich. Od paru dni na księgarskich półkach leży najnowsza publikacja Wydawnictwa „Marginesy” zatytułowana „Tamara Łempicka. Sztuka i skandal”.

Autorką opracowania jest amerykańska pisarka Laura Claridge (ur. 1952 r.), która specjalizuje się w biografiach najważniejszych osobistości XX w. Jest profesorem literatury i wykłada na kilku uczelniach w USA. Książka została napisana w roku 1999 i zapowiadała już wtedy renesans twórczości malarskiej Łempickiej. Dzisiejsze ogromne zainteresowanie obrazami artystki potwierdziła zorganizowana w tym roku w Madrycie w pałacu Markiza de Gavirja obszerna wystawa obrazów Tamary Łempickiej. Dzieła odkrywanej na nowo malarki są ozdobą kolekcji takich gwiazd popkultury, jak Madonna, Barbra Streisand czy Jack Nicholson. Obrazy te kosztują niemało. W ubiegłym roku na aukcji w Nowym Jorku obraz „La Musicienne” został sprzedany za ponad 9 mln dol., stając się najdroższym polskim obrazem na świecie.

Tamara Łempicka całe życie twierdziła, że jest Polką, i była nią bez wątpienia, mimo że jej życiorys jest pełen zawirowań, tajemnic i różnych wersji. Łempicka była córką Polki Malwiny Dekler i rosyjskiego kupca pochodzenia żydowskiego Borysa Gorskiego. Urodziła się prawdopodobnie w Warszawie. W roku 1916 w Petersburgu poślubiła młodego prawnika Tadeusza Łempickiego, z którym uciekła ze zrewolucjonizowanej Rosji do Paryża.

Właśnie w Paryżu lat dwudziestych rozpoczęła się oszałamiająca kariera Tamary jako artystki malarki. Jej pierwsze obrazy dowodzą fascynacji głośnym wtedy kubizmem, który oczywiście Łempicka swoiście interpretowała, nasycając postkubistyczne formy ostrymi barwami i słowiańskim temperamentem. Portretowała najznakomitsze osobistości ówczesnej Europy i otrzymywała olbrzymie honoraria. Jej obrazy, głównie portrety, z czasem tracą ostre kubistyczne formy, by w pełni przekazywać dekoracyjność i zmysłowość stylu art déco. Po rozwodzie i licznych romansach Łempicka wyszła za mąż za barona Kuffnera i z nim przed samą wojną wyjechała do USA, gdzie nadal odnosiła artystyczne sukcesy. Autorka monografii z niespotykaną skrupulatnością odnotowuje wszystkie bogate wydarzenia z życia Łempickiej i omawia je na tle artystycznego dorobku artystki, która zmarła w 1980 r. w dalekim Meksyku.

Autor: Jarosław Kossakowski

Powrót

© FORUM S.A