PKP stawiają na innowacje

numer 2351 - 12.06.2019 ▶ Gospodarka

Jednym z elementów procesu modernizacji polskiej kolei jest realizowany obecnie przez Polskie Koleje Państwowe SA Program Inwestycji Dworcowych. W jego ramach w całym kraju zostanie zmodernizowanych i wybudowanych łącznie ok. 200 dworców kolejowych. Część dworców powstanie od nowa według autorskiego projektu PKP Innowacyjne Dworce Systemowe.

PKP SA jest jednym z największych zarządców nieruchomości w kraju i zarządza blisko 600 czynnymi dworcami kolejowymi. Część z tych obiektów nie spełnia już dobrze swoich funkcji i nie zapewnia odpowiedniego komfortu pasażerom. Sytuację ma zmienić realizacja Programu Inwestycji Dworcowych, który jest częścią rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Program zakłada, że do 2023 r. zostanie przeprowadzonych ok. 200 inwestycji dworcowych na łączną kwotę ok. 1,5 mld zł. Około 65 proc. wydatków zostanie sfinansowanych z funduszy unijnych. Jedną czwartą kwoty pokryje budżet państwa, a resztę środków zapewni sama spółka. Istotnymi punktami na liście obiektów przewidzianych do przebudowy są dworce położone w największych polskich aglomeracjach. Ale na liście obiektów przewidzianych do przebudowy znalazły się też budynki służące pasażerom z wielu mniejszych miejscowości. Kilkanaście dworców zostało już oddanych do użytku pasażerów, a na wielu trwają prace budowlane.

Przywracanie dworcom dawnej świetności

– Dworce w Polsce powinny tętnić życiem i jestem przekonany, że dzięki inwestycjom w budynki dworcowe umożliwiamy przywracanie im ich dawnej świetności – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Około połowa spośród wszystkich dworców objętych programem inwestycyjnym to zabytki. Zrewitalizowane przez kolej obiekty ponownie stają się wizytówkami miejscowości, w których się znajdują. Dworce kolejowe są modernizowane w sposób kompleksowy – prace obejmują nie tylko wnętrza budynków, ale także ich otoczenie. Efektem końcowym realizacji Programu Inwestycji Dworcowych będą ustandaryzowane, charakteryzujące się wysoką jakością dworce kolejowe, dostosowane do potrzeb pasażerów oraz systemu transportowego, a jednocześnie odpowiadające uwarunkowaniom lokalnym. Dworce kolejowe będą odpowiadać realnym potrzebom lokalnych społeczności, zapewniając funkcje związane ze zmianą środków transportu tak, by skłonić podróżnych do korzystania z kolei.

W ubiegłym roku w ramach Programu Inwestycji Dworcowych oddano do użytku dworce na stacjach: w Jaworze, Strzelinie, Poznaniu Głównym (Dworzec Zachodni), Poznaniu Garbary, Żarowie, Siechnicach, Świętej Katarzynie i Smardzowie Wrocławskim. Od niedawna podróżnym służą już kompleksowo zmodernizowane dworce w Chojnowie, Zgorzelcu i Żaganiu. W tym roku planowane są kolejne otwarcia, w Czeremsze, a w 2020 r. PKP mają skończyć przebudowę dworców m.in. w Mrozach, Nidzicy i Bielsku Podlaskim.

Nowoczesne, ekologiczne i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami

Większość inwestycji zakłada gruntowną modernizację często zabytkowych dworców, ale spółka planuje również budowę zupełnie nowych obiektów. Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt Polskich Kolei Państwowych SA, obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, odzyskiwanie wody deszczowej do spłukiwania toalet czy oświetlenie LED i pompy ciepła. IDS-y najczęściej zastępują duże niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym potrzebom podróżnych.

Nowe dworce zostaną wybudowane w formule innowacyjnych dworców systemowych dwóch różnych typów, różniących się wielkością oraz funkcjonalnością. W mniejszym budynku (IDS-A) została przewidziana wydzielona poczekalnia w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami osłony, natomiast w większym dworcu (IDS-B) została zaprojektowana zamknięta (wydzielona) poczekalnia wyposażona w klimatyzację. W IDS  typu B znajdą się także pomieszczenia kas biletowych oraz wydzielone przestrzenie komercyjne przeznaczone dla punktów handlowo-usługowych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym także dla podróżnych z niepełnosprawnościami. Pojawią się m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tablice tyflograficzne.

Mniejsze dworce (IDS-A) powstaną na stacjach: Biadoliny (woj. małopolskie), Żelistrzewo (woj. pomorskie), Gorzkowice, Wilkoszewice (woj. łódzkie), Barchów, Przetycz (woj. mazowieckie). Dworce typu IDS-B zostaną zbudowane na stacjach: Chałupy (woj. pomorskie), Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska Letnisko (woj. wielkopolskie), Janikowo (woj. kujawsko-pomorskie), Rogów (woj. łódzkie), Chrzęsne, Dobczyn, Ząbki (woj. mazowieckie), Czarna Tarnowska (woj. podkarpackie), Sterkowiec (woj. małopolskie), Kanie, Kraśnik, Sadurki, Świdnik Miasto (woj. lubelskie). Na niektórych stacjach powstaną Innowacyjne dworce systemowe wybudowane według indywidualnych projektów.

Komfort w Nidzicy

Jeden z takich dworców powstanie w Nidzicy. W nowoczesnym jednokondygnacyjnym dworcu podróżni będą mogli skorzystać m.in. z komfortowej poczekalni w środku budynku i otwartej zadaszonej poczekalni od strony peronów. Na parkingu zaplanowano wydzielenie miejsc dla rowerów i motocykli. Dworzec będzie otoczony zielenią zasadzoną zgodnie z nowym projektem, a jednym z ciekawszych rozwiązań architektonicznych będzie wieża zegarowa. Nowoczesny budynek będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Pozwolą na to m.in. brak barier architektonicznych, specjalny system wzmocnienia komunikatów głosowych i sygnalizacji, zamontowanie nawierzchni dotykowych, kasa biletowa z obniżoną ladą oraz toalety i dwa miejsca parkingowe dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu znajdzie się punkt biblioteczny. Budynek dworca zostanie wyposażony m.in. w monitoring CCTV, system alarmowy i tablice informacji dynamicznej o rozkładzie jazdy pociągów. Dworzec w Nidzicy zostanie zmodernizowany dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie budowy jest planowane na połowę 2020 r.

 

Artykuł sponsorowany

Autor: ar

Powrót

© FORUM S.A