Sektor MŚP korzysta z każdej okazji

numer 2376 - 12.07.2019 ▶ Gospodarka

BIZNES Ta współpraca to świetny przykład na to, jak bez potrzeby tworzenia zbędnych regulacji prawnych czy szukania interwencyjnej pomocy państwa lub samorządów sektor MŚP potrafi korzystać z każdej okazji, by się rozwijać.

Rynek mleczarski, w większości tworzony przez przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zyskał niedawno potężnego sojusznika, który de facto również tworzą drobni biznesmeni. Sieć Żabka, czyli ponad 5600 sklepów na terenie całej Polski prowadzonych głównie przez franczyzobiorców, rozpoczęła stałą współpracę z dwudziestoma regionalnymi zakładami i spółdzielniami mleczarskimi. Zysk trójstronny. Po pierwsze – dla sektora mleczarskiego, który ma nowy rynek zbytu i którego produkty mają szansę dotrzeć do o wiele większego grona klientów. Po drugie – dla Żabki, która zyskała możliwość poszerzenia swojej oferty o produkty oparte na tradycyjnych czy nawet unikatowych recepturach, często wytwarzane w sposób ekologiczny. Po trzecie wreszcie – zysk dla klientów, a mówiąc szerzej, dla całej polskiej gospodarki, bo przecież nie sposób nie zauważyć, że taka współpraca to lepszy rozwój polskiego lokalnego biznesu. Biznesu, który nierzadko musi rozpychać się łokciami i walczyć o swoje, pozostając przy tym często marginalizowany.

Wiele razy, jako Rada Gospodarcza Strefy Wolnego Słowa, czyli stowarzyszenie zrzeszające i wspierające małych i średnich przedsiębiorców, zwracaliśmy uwagę na problemy, z którymi muszą się borykać przedsiębiorcy z tego sektora, niezależnie od branży, w jakiej działają, podpowiadając przy okazji rozwiązania ułatwiające im funkcjonowanie.

A silny sektor MŚP to zdrowa klasa średnia i dynamicznie rozwijająca się gospodarka – co do tego nikt nie powinien mieć wątpliwości. Warto więc stwarzać mu jak najlepsze warunki do rozwoju i likwidować bariery, które ten rozwój hamują. Przecież to aż 99 proc. działających w Polsce przedsiębiorców, wytwarzających ponad 60 proc. PKB. Przedsiębiorców, którzy kreują rzeczywistość ekonomiczną naszego kraju i tworzą jego gospodarczy fundament.

Współpraca Żabki z regionalnymi zakładami i spółdzielniami mleczarskimi to doskonały przykład na to, jak – bez potrzeby tworzenia zbędnych regulacji prawnych czy szukania interwencyjnej pomocy państwa czy samorządów – sektor MŚP potrafi korzystać z każdej okazji, by się rozwijać. Widzą to doskonale przedstawiciele zakładów mleczarskich, mówiąc wprost, że ta współpraca to ogromne wsparcie dla tego typu małych polskich przedsiębiorstw. Pozwala im w znaczący sposób zwiększyć handlowy zasięg, dzięki czemu wzrasta znajomość ich marki oraz sprzedaż produktów.

Franczyzobiorcy Żabki z kolei podkreślają, że przedsiębiorstwa mleczarskie dostarczają swoje produkty do punktów w pobliżu swojej lokalizacji, co gwarantuje skrócenie czasu dostawy do niezbędnego minimum. Pozwala to na utrzymanie świeżości artykułów spożywczych, w przypadku których zachowanie ciągu chłodniczego jest niezwykle istotne. Lokalna współpraca sklepów z dostawcami pozwala także na budowanie relacji między mleczarniami a punktami, w których ich wyroby są sprzedawane. Natomiast zróżnicowanie produktów w zależności od regionu pozwala mieszkańcom poszczególnych województw kupić w pobliskich żabkach marki związane z danym obszarem geograficznym.

 

Artykuł przygotowany przez Radę Gospodarczą Strefy Wolnego Słowa

Powrót

© FORUM S.A