​Via Carpatia staje się faktem

numer 2453 - 09.10.2019 ▶ Gospodarka

Infrastruktura Wojewoda podkarpacki wydała zezwolenie na budowę odcinka S19 między Zdziarami a Rudnikiem nad Sanem. Jak poinformował Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Via Carpatia jest przygotowywana na całym jej przebiegu.

Decyzja wojewody ma klauzulę natychmiastowej wykonalności, co pozwala wykonawcy, firmie Mosty Łódź, rozpocząć prace. Ten odcinek wraz z mostem na rzece San ma być wybudowany do końca października 2021 r. Jak poinformował Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Via Carpatia jest przygotowywana na całym jej przebiegu, choć jest w różnym stopniu zaawansowania.

Na Podkarpaciu został już ogłoszony przetarg na pierwszy odcinek S19 na południe od Rzeszowa do Babicy. Odcinek Rzeszów–Babica jest jednym z pięciu części Via Carpatii między Rzeszowem a Barwinkiem (czyli granicą państwa ze Słowacją). Na Podlasiu do końca tego roku będą ogłoszone przetargi na odcinkach Choroszcz

–Ploski i Ploski–Chlebczyn. Przetarg na ten pierwszy fragment jest zaplanowany na listopad, na ten drugi – na grudzień.

Plan zakłada, aby umowa z wykonawcą odcinka Choroszcz–Ploski była zawarta w czerwcu 2020 r., a tego drugiego odcinka w sierpniu 2020 r. Budowa odcinka Choroszcz–Ploski miałaby się zacząć w marcu 2022 r. i potrwać do lipca 2024 r. Budowa odcinka z Plosek do Chlebczyna jest planowana w takim samym terminie.

W Lubelskiem ruszyły już prace na obwodnicy Janowa Lubelskiego i na odcinku od Janowa Lubelskiego do węzła Lasy Janowskie. W sierpniu oficjalnie zainaugurowano budowę odcinka trasy S19 między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Z pierwszych odcinków S19 kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem a Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r.

– Do 2025 r. Via Carpatia zostanie zrealizowana – zapewnia minister infrastruktury. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. Droga ekspresowa S19 ma się stać główną trasą komunikacyjną na kierunku północ–południe we wschodniej części kraju.

Ma być też częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać będzie z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Via Carpatia ma na terenie Polski liczyć 701 km (wraz z odnogami prowadzącymi m.in. do polskich portów – 1621 km). Jej koszt szacowany jest na 28,3 mld zł.

(lus, PAP)

Autor: lus

Powrót

© FORUM S.A