​Powstanie droga wodna Via Cracovia

numer 2454 - 10.10.2019 ▶ Gospodarka

TRANSPORT Na odcinku górnej Wisły (Małopolska) zostanie przywrócona żegluga towarowa i turystyczna. W przyszłym roku rozpocznie się budowa stopnia wodnego w Niepołomicach. Nowa trasa Via Cracovia ma być realizowana przy udziale samorządów lokalnych.

Podczas wczorajszej konferencji prasowej w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedzieli budowę nowego stopnia wodnego w Niepołomicach oraz współpracę z małopolskimi samorządami w celu budowy nowych portów rzecznych na Wiśle.

– Chcemy, aby żegluga śródlądowa w Polsce stała się faktem – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – W projekcie zwiększania potencjału dróg wodnych należy koniecznie uwzględnić Małopolskę. Jesteśmy w stanie rozwijać działalność turystyczną i towarową na szlaku górnej Wisły – dodał Adamczyk.

Zgodnie z projektem śródlądowych dróg wodnych Kraków zostanie połączony z portem Szczecin-Świnoujście. W ciągu najbliższych lat nastąpi rozwój żeglugi lokalnej na odcinku górnej Wisły. Szlak łączący Oświęcim z Krakowem będzie miał przeznaczenie transportowe, a jednocześnie stworzy ofertę turystyczną. Uruchomienie ruchu turystycznego na tym odcinku ma wzmocnić atrakcyjność miejsc, przez które przepływa Wisła.

Minister Marek Gróbarczyk zapowiedział, że nowa trasa Via Cracovia będzie realizowana przy udziale samorządów lokalnych oraz w ramach Programu Rozwoju Retencji. W Niepołomicach w ciągu siedmiu lat powstanie stopień wodny. Na ten cel przeznaczono 500 mln zł. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i będą prowadzone przez Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”.

Stopień wodny w Niepołomicach ma stanowić także zabezpieczenie przeciwpowodziowe. Chęć współpracy wyraziły już m.in. starostwa powiatowe Oświęcimia i Wieliczki.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało projekt strategii, której celem jest rozwój dróg wodnych w Polsce do 2020 r. z perspektywą do roku 2030. – Przede wszystkim chodzi o dostosowanie tych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności. Żegluga śródlądowa musi wrócić na polskie rzeki – podkreśla minister Gróbarczyk. Ważnym elementem projektu jest połączenie Śląska z Morzem Bałtyckim poprzez Odrę.

(med)

Autor: med

Powrót

© FORUM S.A