Elektromobilność rośnie z koreańskim wsparciem

numer 2456 - 12.10.2019 ▶ Gospodarka

INWESTYCJE Polska stała się największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych wśród państw Unii Europejskiej. To m.in. efekt inwestycji koreańskich firm na polskim rynku.

Jednym z celów rządu jest to, aby Polska stała się ważnym ogniwem w łańcuchu dostaw do samochodów elektrycznych. W kraju istnieje kilkanaście firm, które specjalizują się w różnych obszarach – integracji ogniw, recyklingu, odzyskiwaniu pierwiastków ziem rzadkich – niezbędnych do produkcji ogniw. W tym łańcuchu już istnieją nasze przewagi konkurencyjne. Z prognoz Allied Market Research wynika, że rynek samochodów elektrycznych w 2017 r. wart był 118,8 mld dol., a w 2025 r. powinien osiągnąć 567,3 mld dol. Polska chce w tej mobilnej rewolucji odgrywać znaczącą rolę. I co najważniejsze, ma ku temu potencjał. Przedstawiciele Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii na spotkaniu z koreańskimi inwestorami, które zorganizowano podczas Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach, podkreślali, że Polska staje się hubem produkcji baterii elektrycznych. W I kwartale 2019 r. nasz kraj był największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych w Unii Europejskiej. Zwiększył się także eksport pozostałych części do aut elektrycznych i hybrydowych oraz silników benzynowych nowej generacji, w tym silników do pojazdów hybrydowych. Wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych to m.in. efekt inwestycji koreańskich firm, które zdecydowały się ulokować swoje fabryki w naszym kraju. To LG Chem, SK Hi-tech Battery Materials Poland sp. z o.o., KET, Foosung, Enchem, Nara Battery Engineering. W sumie to 7 przedsięwzięć o wartości ponad 7 mld zł. Deklarowana przez inwestorów liczba nowych miejsc pracy wynosi ponad 2,1 tys.

– Widzimy wiele przestrzeni dla dalszej polsko-koreańskiej współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności, która przyniesie obustronne korzyści. Dysponujemy wysoko wykwalifikowaną kadrą oraz licznymi uczelniami prowadzącymi działalność badawczo-rozwojową. Mamy nie tylko wybitnych informatyków wygrywających międzynarodowe konkursy, ale także doświadczonych inżynierów zajmujących się m.in. mechaniką czy pracujących w branży chemicznych magazynów energii dla środków transportu. Nasz kraj posiada też silną bazę firm zainteresowanych rozwijaniem produkcji komponentów do ogniw oraz hardware i software do integracji baterii instalowanych w pojazdach elektrycznych – wskazał resort.

(ar)

Autor: ar

Powrót

© FORUM S.A